Algemeen Dagblad 2 november 2016
Kuifjes onderzeeŽr bestaat nu echt



Ad Los is trots op de onderzeeŽr naar het voorbeeld van Kuifje.
'Deze onderzeeŽr is als een vliegtuig dat onder water kan.'
© Jan de Groen



De onderzeeŽr van Kuifje bestaat niet langer alleen in een stripboek. Ad Los (67) uit Rijsoord heeft de witte haai exact nagemaakt. "De organisatie van de Sneekweek heeft me al gebeld."

Folkert van der Krol 02-11-16, 07:00 Laatste update: 07:01

Los ziet zichzelf al varen, langs andere schepen waar passagiers tot hun verbazing een witte haai afwisselend onder en boven water zien opduiken. Hij koesterde al tientallen jaren de wens om Kuifjes haai, geÔnspireerd op De schat van Scharlaken Rackham, in het echt te bouwen.

Een jaar geleden begon de Kuifje-fanaat aan de megaklus. Nu staat de onderzeeŽr te schitteren op het terrein van Museum Planetarium Johannes Postschool. "Gelet op mijn leeftijd was het nu of nooit", zegt Los. "Sommigen verklaarden me voor gek, maar dat maakt me niet uit. Een jeugddroom gaat in vervulling en ons museum komt in de picture."

Te water in zomer
De onderzeeŽr gaat volgend jaar zomer echt varen. Los twijfelt daar niet aan. ,,Ik heb eerder al een vliegtuig gebouwd dat vloog en een telescoop die werkte. Voor ons museum hebben we met een groep de tijdmachine van Kuifje nagebouwd, waarin mensen het gevoel hebben echt te vliegen. De tijdmachine is al vijf jaar onze belangrijkste attractie. De onderzeeŽr laten varen gaat ook lukken.''

Het gevaarte weeg 550 kilo, is 6 meter lang en biedt plek aan een stuurman en een passagier. Met behulp van een ventilator wordt frisse lucht via een 'snuiver', die boven het water uitsteekt, in de cockpit geblazen. Onder de vloer komt 800 kilo lood om de onderzeeŽr voldoende diep in het water te laten liggen.

Scheepsmotor
De motor, volledig gedemonteerd en weer in elkaar gezet, staat al gereed in de werkplaats van het museum. "Het is een Zweedse scheepsmotor, afkomstig van een gezonken schip", zegt Los. "Toen ik hem kreeg, stond er nog water in." De motor levert 40 pk. Los heeft berekend er straks met 30 kilometer per uur mee te kunnen varen. "Dat is nodig om ermee te kunnen duiken. Een meter onder water vind ik al mooi, al kan deze duikboot dieper aan."

Hij vond Orfa Visser uit Dronten bereid de neus van de onderzeeŽr te vervaardigen. ,,Het was een soort pottenbakken met platen.''

Adlas Metaalbewerking uit Arkel maakte de romp en de staart. "De achterkant walsen moest wel een paar keer opnieuw, zo moeilijk was dat." Het bedrijf laste ook de delen aan elkaar. Los schilderde vervolgens zelf de haai, maakte de cockpit met twee stoeltjes, de vloer en de rugvin, waar de tank in zit. Volgens zijn berekeningen hebben de vinnen straks voldoende trekkracht om de onderzeeŽr onder water te duwen. De bediening werkt vrijwel identiek als een vliegtuig. "De constructie is oerdegelijk en onverwoestbaar", zegt Los. "Deze onderzeeŽr is als een vliegtuig dat onder water kan."

---

Hart van Nederland LINK:
http://www.sbs6.nl/video/kxMEMD8DSPX/hart-van-nederland-laat
Duikboot-item start op ongeveer 17.20 minuut.

---